Pengubatan Melalui Buah-buahan dan Sayuran.

on 02 Disember, 2010

Salam...

Ini merupakan pendapat ahli-ahli perubatan terkemuka mengenai bahan perubatan dari dapur. Bahan-bahan ini mudah untuk diperolehi.

1. Lobak Merah.
“Mereka yang diserang penyakit teruk termasuk kanser akan pulih menjadi aktif dan kuat dengan cara meminum jus Carrot secukupnya.” – Dr. Mary C. Holgle.
Lobak merah mempunyai protin, karbohidrat, kalium, natrium dan kalsium. Lobak Merah adalah makanan yang membersihkan dan bertenaga. Jus lobak mudah diserab oleh badan, membantu memulihkan selera makan dan membantu proses penghadaman, menguatkan gigi. Dengan sifat alkali, ia bertindak melawan keletihan, mencegah infeksi dan menjaga system saraf. Formula kecantikan (awet muda) yang paling selamat adalah segelas air perahan lobak merah mentah setiap hari.

2. Buah Lemon.
Terdapat 20 jenis limau dan kesemua perahan airnya sangat berguna untuk membersihkan darah, disapu ke kulit kepala bagi mencegah rambut luruh dan untuk dicampur dengan syampu yang bertindak sebagai tonik kepada kulit kepala.- Dr Donald Law.

Kulit lemon dikunyah sebagai pembersih gigi dan penguat gusi. Jus lemon berkesan membuang racun dan toksin dalam badan. Perahannya berguna untuk penyakit perut, masalah saluran kencing, buasir, bisul dan radang kulit.

Cirit birit, kencing manis, sakit kuning dan kolestrol akan lega atau berkurangan jika minum minuman lemon.

3. Bawang Merah.
Tuan R.N. Chopra - Bawang merah boleh melegakan saraf, keluarkan kahak dan melawan kegatalan. Dimakan mentah. Boleh juga ubati buasir, batuk dan selsema. Dimasak dengan cuka untuk merawat sakit jantung, bengkak kura dan kelebihan asid perut.

Air perahannya disapu pada sakit kulit, bisul dan gigitan serangga. Bawang yang dibakar dan ditumbuk dapat ubati kulit melecur, luka dan telinga menanah. Jika dicampur sedikit minyak dapat digunakan untuk sakit sendi dan bengkak.

4. Betik

En. M. Krigg M.D. - Buah betik masak menguatkan otot perut, merangsang selera makan dan membantu penghadaman. Baik untuk buasir, bengkak hati, sembelit dan cirit-birit kronik.

Getah betik di sapu pada bengkak untuk elakkan nanah, ketuat, puru, jerawat, kulit kasar dan penyakit kulit yang lain.

Perahan betik digunakan sbg bahan kosmetik untuk licinkan kulit. Bijinya ditumbuk halus untuk ubati penyakit kulit sengkela.

5. Mangga.

Serbuk daun mangga muda untuk cirit-birit. Asap kepada daun yang dibakar berguna untuk penyakit tekak dan sedu. Abunya berguna untuk luka terbakar. Tulang tengah daunnya berguna untuk membuang ketuat di kelopok mata. Bancuhan air daunnya dan kulit pokok digunakan untuk berkumur bagi mengatasi sakit gigi, sakit gusi dan sakit tekak. - Baidya' Nath Sen.


Biji labu, tomato, bayam dan daun sadri bersambung di entry akan datang.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Catat Ulasan

 
© De Iza's House All Rights Reserved