Tips Dapatkan Buffered Earning.

on 07 Mac, 2012

Assalamualaikum

Anda nampak Buffered Earning (BE) kat bawah ni? Hari ini apabila aku check akaun Nuffnang, ada 3 BE. Terima Kasih Nuffnang dan terima kasih juga pada pihak pengiklan kerana sudi letakkan iklan di blog yang tak seberapa ni.

Klik untuk tumbesaran

Tajuk macam gempaq. Ramai juga blogger yang memberi tips bagaimana untuk mendapatkan Buffered Earning. Aku tertarik dengan blogger ni yang memberi tips cukup lengkap. Tips ini akan aku praktikkan, InsyaAllah.

Selama ni aku biarkan blog ini terbiar dengan begitu lama. Kalau tak percaya, boleh semak atau tengok KOLEKSI TERKUMPUL di side bar sebelah kiri tu. Kadang-kadang rasa malas nak up date blog ni. Aku lebih tumpukan di blog utama sahaja. Blog ni bagaikan hidup segan, mati tak mahu tapi entah mengapa, pihak Nuffnang bermurah hati nak bagi BE sampai 3 bijik. Trafik blog ni pun paling tinggi antara 20 uv hinngga 40 uv sahaja dan biasanya kurang dari tu. Mungkin, itulah dikatakan rezeki. Alhamdulillah.

Seperti yang aku katakan tadi, aku kongsikan 15 tips yang ditulis oleh saudara Jamaluddin untuk mendapatkan Buffered Earning. Namun begitu, ianya bergantung kepada pihak Nuffnang sendiri siapakah yang nak dipilih bagi menempatkan BE. 
Tip-tips berikut: 


1. Update Bio Profile 
Ni paling wajib untuk di update. Nuffnang buat survey ni sebab terdapat beratus ribu blog berdaftar dengan Nuffnang, jadi ia digunakan untuk filter blog yg sesuai dengan kehendak pihak advertiser. Isi dan Update paling tidak pun sekali sebulan ataupun 2 minggu sekali.
*Malangnya, aku sendiri jarang up date. Lepas ni boleh rajin-rajinkan diri untuk up date. 


2. Blog Survey 
Contoh 1 - survey reader, male ke female ke 50-50. Kalau pilih male, advertiser macam Nivea for man akan lebih tertarik utk advertise. Kalau letak famale, boleh sangkut iklan kotex dgn fair and lovely, kalau 50-50, mungkin bleh dpt yang tak specific according to gender macam iklan kereta, iphone, printer dan sebagainya.


Contoh 2 - Age, kalau anda muda, reader pun muda, so advertiser macam social network, rakan muda minat la nak advertise. 


Contoh 3- Kategori Blog, Kalau blog pasal food, selalunya akan dapat iklan dari syarikat makanan macam pizza hut, KCF dan mamee. Kalau finance, likely akan sangkut la sedikit sebanyak advertiser macam bank dan unit trust 


3. Kategori Blog 
Pastikan korang jangan classifykan blog korang sebagai blog socials@politics. Pihak Nuffnang memang tidak akan pilih blog jenis nie untuk iklankan produk mereka. 


4. Kandungan Blog 
Nuffnang tidak sama sekali meletakkan kempen CPM jika blog tersebut mengandungi informasi daripada sumber yang lain. Oleh itu, keaslian kandungan blog anda adalah dititik beratkan. 

5. Fraud Clicks 
Since coding dari Nuffnang dah ada dalam blog korang, memang dia boleh detect fraud clicks, kalau memanjang jer klik iklan tue dari 1 sumber @ IP Address, memang boleh detect. Worse, xde ataupun sikit iklan dari Nuffnang. Worst lagi, Nuffnang banned korang terus. Kesimpulannye jangan la buat Fraud Clicks ye kawan2. 


6. Lokasi Iklan 
Ni pun sangat penting, kalau salah pasang sampai tak nampak iklan yang keluar kat blog korang. Memang crawler Nuffnang boleh detect kalau salah, tapi malangnya anda akan terus dihukum untuk tak dapat iklan, crawler Nuffnang tidak akan beri peringatan pada korang untuk perbetulkan. Padan muka, sendiri kene ingat ok! Ad placement atau tempat letak iklan juga perlu mengikut garis panduan dari Nuffnang. Letaklah ditempat yg senang orang nampak dengan jelasnya. Cara nak letak iklan boleh rujuk kat Nuffnang ye. 


7. Letak Semua Jenis Iklan 
Meletakkan semua jenis ads units/banner ( LeaderBoard, Skycraper, Large Rectangle) ditempat yg strategik seperti yg disyorkan oleh pihak Nuffnang. Letak jer semua ketiga-tiga ads unit tu, tapi bukan bermakna letak terus korang akan dapat BE, sebab banyak faktor lain pun mempengaruhi jugak. 


8. Rekod Iklan Yang Lepas 
Sila lihat bintang2 yang korang dapat kat penjuru bawah sebelah kiri AnalyticsNuffnang. Kalau korang dapat 5 bintang maknanya ramai yg klik iklan dikawasan tue pada kempen iklan yang lepas. Biasanya korang akan dapat BE kat ruang yang 5 bintang tu la. Lagi satu rekod baik tak pernah buat fraud click, Jangan memain tau, kalo kena ban nanti kan susah. 


9. Hantar Ticket@Pertanyaan 
Hantar ticket@pertanyaan kepada pihak nuffnang, tanya je lah apa yang patut. *Tak pernah pulak aku bertanya. 

10. Maintain Traffic 
Sila maintain kan traffik atas 100 unique visitors(UV) sehari. Tue pun kalau boleh, kalau tak dapat, maintain lebih 20 UV pun ok dah. 


11. Selalu Update 
Kalau boleh update blog korang setiap hari, kalau tak nak buat la auto publish. Traffic tak tinggi pun takpe, yang penting jangan tamak letak macam2 iklan kat blog, usahakan dulu biar traffic di blog mantap dan lepas tue lantaklah korang nak buat apa pon. Jangan sampai nanti yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran. 


12. Status Glitteratti 
Mengekalkan Status "Glitteratti". Jgn sesekali memadukan Nuffnang dengan meletak banner iklan dari ads network pesaing Nuffnang, melainkan blog korang ni memang popular dan ramai UV. Status keahlian juga diberi keutamaan dimana Nuffnang lebih mengutamakan blog yang berstatus Glitterati. Untuk dapat status ini ialah dengan tidak menyiarkan iklan yg seangkatan dengannya bahasa mudahnya jangan curang. Untuk keterangan lanjut, boleh rujuk/tanya Nuffnang ye. 


13. Backlink Nuffnang 
Tulis entry yang ada backlink ke Nuffnang. Cuba la, mana tahu menjadi, saya pun tak sure macam mana, tapi kalau tengok mereka-mereka yg selalu dapat BE ni memang rajin buat entry ucap terima kasih kat Nuffnang dan link balik ke website nuffnang kan, korang perasan tak? Ada jugak yang backlink ke pihak pengiklan contoh dia dapat BE dari Maxis iPhone 4 Entry LR ,tak pun dari VW 0.5% Golf GTI & Polo LB, atau dari Maxis BB Torch White LR, atau Prudential Branding LB, paling tidak pun dari Astro Beyond One HD LB mesti dia akan buat backlink balik ke pihak pengiklan tu ? 


14. Loading Time 
Jangan beratkan blog dengan meletak terlalu banyak widget. Secara logiknya blog yang terlalu berat atau lambat loading kemungkinan untuk pengunjung mengulang semula kunjungan adalah sedikit melainkan blog korang memang menjadi tumpuan atau popular dan entry korang memang superb seronok untuk dibaca, tak pun penuh ilmu, tips atau tutorial yg nak tak nak orang akan tetap berkunjung semula. Blog yg terlampau serabut dengan widget mungkin akan menenggelamkan banner iklan yg dipasang seterusnya mengurangkan peratusan blog anda dipilih oleh pengiklan. 


15. Tips Terakhir 
Kalau korang dah buat semua tips2 nie, tapi still tak dapat BE juga. So, pergilah rajin-rajinkan diri untuk bertanya pihak Nuffnang sendiri. Luahkan perasaan korang padaNuffnang. Beritahu la apa masalah korang. So far, tak pernah pihak Nuffnang reply lambat rasenye. Kalau lambat tue pun maybe diorg nak tgk ape masalah blog korang ke, sabo la sikit ye. 


Sumber: Jamaluddin.net 


Okey, itu sahaja yang nak aku kongsikan di sini untuk panduan diri sendiri juga sebenarnya. Selamat mencuba.
Ranking: 5

{ 13 comments... read them below or add one }

Unknown berkata...

tq atas infonya


7 Mac 2012 pada 4:20 PTG
amirnawawi berkata...

Erm, saya dah setahun bersama Nuffnang nih. UV pom lebih kurang 200 sehari pun still TAK PERNAH dapat BE.. Segala benda kt atas tu pun dah saya buat. Tapi macam sia-sia jer.


7 Mac 2012 pada 4:32 PTG
Unknown berkata...

tips yang menarik, terima kasih .. :)

www.anastasyea.com


7 Mac 2012 pada 5:39 PTG
syamsulariff.com berkata...

terima kasih atas perkongsian..rupa-rupanya ad jgk yg saya miss ni..ok tq ya


7 Mac 2012 pada 5:44 PTG
shat mashuri berkata...

sush la nk ckp pasal BE nie.. :-(


7 Mac 2012 pada 8:49 PTG
Pesta Jiwa berkata...

Sama.la kita amirnawawi...tapi aku penah gak la dpt BE cuma sejak 2012 ni..x lekat langsung dah BE..sabar je la..


7 Mac 2012 pada 9:15 PTG
Kasih Salina berkata...

suka info ni..nak try la nanti..tq for sharing..


8 Mac 2012 pada 11:44 PG
oshinz berkata...

BE ni ikut musim jugak rasenye. kalau pertengahan tahun mungkin banyak sikit. hehehe. tapi tak tau la juga.


8 Mac 2012 pada 2:24 PTG
Misz J berkata...

Thx yer... sayer pun baru blajarrr..


8 Mac 2012 pada 2:57 PTG
Limo Hire Melbourne berkata...

Thank you for the information... Smile... visiting here again.


9 Mac 2012 pada 4:55 PTG
Fadzmie berkata...

All the best! ;)


11 Mac 2012 pada 11:17 PTG
onlajer berkata...

sekarang ini nuffnang punya laman dah macm baru rasa macam dah tak pandai nak guna


29 November 2012 pada 12:10 PTG
Unknown berkata...

salam blogger,boleh tak bagi tau macam mana nak dapat BE NI DENGAN CARA YANG BETUL YER?


11 Januari 2013 pada 8:59 PG

Catat Ulasan

 
© De Iza's House All Rights Reserved